18 March 2011

[Teater] Cintaku Milik Siapa?


Umar dan Aidil merupakan sahabat baik. Umar mempunyai perwatakan yang agak sosial serta berfikiran terbuka manakala Aidil merupakan remaja yang berpegang teguh pada agama Islam.

Walaupun sikap mereka berdua jauh berbeza namun mereka saling menghormati antara satu sama lain. Akan tetapi isu cinta atau mencari pasangan hidup telah membawa konflik kepada mereka berdua.

Pada suatu petang sedang, Umar bergaduh dengan teman wanitanya di sebuah taman. Kebetulan, Aidil sedang berkelah bersama isteri dan anaknya di situ. Aidil sempat mengajak Umar untuk menghadiri program Maulidur Rasul di surau lama di kawasan tempat mereka tinggal dan membesar dahulu.

Bagaimanapun, Umar menolak kerana ingin meraikan hari Valentine di Bukit Bintang. Namun akhirnya Umar telah mengubah keputusannya, dan pergi ke sebuah surau lama yang diberitahu oleh Aidil.

Sesampai di sana, Umar mendapati surau itu kosong. Tiada seorangpun di sana. Kerana terlalu penat, Umar tertidur.

Tiba-tiba, Umar merasakan dirinya berada di suatu tempat yang cukup asing baginya. Kelihatan sekumpulan orang dengan pakaian berjubah, dengan badan yang gagah perkasa sedang bersedia untuk berperang. Mereka meninggalkan anak dan isteri, kata mereka demi cinta kepada Islam, mereka sanggup berbuat apa sahaja.

Sah! Umar berada di zaman Arab Jahiliyah!

Di zaman ini, Umar mengenali Zubaidah, seorang wanita yang bersifat penuh lemah-lembut dan sopan santun, yang pada masa yang sama telah menarik hati Umar. Namun, Umar harus pulang ke zamannya..

No comments:

Post a Comment